Skip to main content

Trevvel, de organisatie die het doelgroepenvervoer in Rotterdam faciliteert, lanceert in 2020 een initiatief om eenzaamheid onder Rotterdammers aan te pakken. Met ‘Uit & Thuis’ wil Trevvel zorgen dat het voor mensen die weinig buiten de deur komen, eenvoudiger wordt om activiteiten te bezoeken. Het initiatief wordt uitgevoerd samen met Rotterdamse instellingen en organisaties, zoals De Bibliotheek van Rotterdam, wmo radar, Stichting SOL, Verhalenhuis Belvédère en Sociaal Vitaal. Zij organiseren bepaalde activiteiten of evenementen. Trevvel regelt het vervoer voor de heen- en terugreis. Klanten boeken alles in één keer.

Het aanbod aan activiteiten moet zo goed mogelijk aansluiten bij de wensen en behoeften van de deelnemers. Ontmoeting, kunst en cultuur, sport, recreatie en educatie zijn daarom belangrijke thema’s. Ook aan de betaalbaarheid van de activiteiten is gedacht: de meeste zijn gratis of kosten niet meer dan enkele euro’s.

De activiteiten van ‘Uit & Thuis’ kunnen terugkerende activiteiten zijn, zoals wekelijks sporten bij Sociaal Vitaal, breien en haken in De Bibliotheek van Rotterdam of de maandelijkse Kaapse lunch in Verhalenhuis Belvédère. Ook waren er eenmalige activiteiten, zoals een kerstviering op 1e kerstdag bij SOL en een kerstlunch in De Bibliotheek van Rotterdam. Vanaf januari is een bezoek aan de wmo radar-Comfortwoning Overschie een vaste activiteit op de maandelijkse agenda.

Trevvel wil met ‘Uit & Thuis’ hun klanten iets extra’s bieden en tegelijkertijd eenzaamheid onder de stadsbewoners aanpakken. De vervoerder is daarom partner van ‘Coalitie Erbij Rotterdam’. Door vervoer en activiteiten aan elkaar te verbinden, wordt de drempel om de deur uit te gaan en activiteiten bij te wonen aanzienlijk verlaagd.

Een eerste pilot met ‘Uit & Thuis’ loopt nu enkele maanden en wordt door de deelnemers als succesvol ervaren. Het aantal aanmeldingen voor de activiteiten stijgt, waardoor de proef met drie maanden wordt verlengd. Bij aanhoudend succes wil Trevvel het initiatief verder uitbreiden en als vaste dienst aanbieden.

Klanten kunnen via de website en Facebookpagina van Trevvel zien welke activiteiten er worden georganiseerd. Daarnaast komt er vanaf maart een papieren versie voor de niet-digitale klanten. Deze kalender wordt o.a. in de voertuigen van Trevvel verspreid.

Trevvel doet een oproep aan het eigen netwerk om ‘Uit & Thuis’ onder de aandacht te brengen van deze niet-digitale klanten en om een extra duwtje in de rug te geven als dat nodig is. Trevvel Sociaal houdt zich ook aanbevolen voor activiteiten voor op de kalender.

Meer informatie over ‘Uit & Thuis’ van Trevvel is te vinden op: www.trevvel.nl